Ruszanie pod górkę

Prawidłowe ruszanie pod górkę jest wbrew pozorom dość trudnym zadaniem. Umiejętność tą trzeba jednak opanować do perfekcji, gdyż bez niej niemożliwe jest pozytywnie zdanie egzaminu na prawo jazdy. Warto zatem poznać techniki, które okażą się pomocne w nauce ruszania pod górkę.

Ruszanie na wzniesieniu z wykorzystaniem hamulca ręcznego

Doświadczeni kierowcy bardzo często nie używają hamulca ręcznego podczas ruszania na wzniesieniu. Nie jest to żaden błąd, jednak takie działanie jest obarczone pewnym ryzykiem. Nieprawidłowo wykonany manewr może spowodować obsunięcie się auta w tyłu, co z kolei wywoła kolizję z innym pojazdem. Dlatego też tak ważna jest umiejętność ruszania pod górkę z użyciem hamulca ręcznego.  Kluczowym elementem jest tutaj zapamiętanie prawidłowej kolejności wykonywania manewrów z użyciem sprzęgła, hamulca ręcznego i gazu. Nie bez powodu manewry te wykonuje się wielokrotnie na nauce jazdy. Kursant musi bowiem nabrać wprawy, która pozwoli mu nie tylko zdać egzamin, ale także bezpiecznie poruszać się na mieście. Jaka jest zatem prawidłowa kolejność wykonywania manewrów podczas ruszania pod górkę? Oczywiście na początku warto wspomnieć o tym, że podczas stania na górce powinien być wrzucony pierwszy bieg. Hamulec awaryjny, który bywa także nazywany ręcznym, musi być dokładnie zaciągnięty. Pierwszą czynnością, jaką trzeba wykonać, jest delikatne zwolnienie pedału sprzęgła. Należy to robić bardzo ostrożnie i przestać w momencie, gdy auto zaczyna się ruszać. Kolejnym krokiem jest delikatne zwalnianie hamulca ręcznego. Aby to uczynić, najpierw trzeba wcisnąć kciukiem guzik blokujący hamulec, a następnie delikatnie unieść dźwignię i opuszczać ją powoli. Dźwignię sprzęgła trzeba następnie opuścić do końca. Nie można obawiać się tego, że auto zacznie się staczać. Jeśli sprzęgło jest uniesione, to taka sytuacja nie będzie miała miejsca. Ostatnie, co trzeba zrobić, aby prawidłowo ruszyć ze wzniesienia, to dodać trochę gazu i powoli puszczać sprzęgło. Koniecznie trzeba pamiętać o tym, aby sprzęgła nie puszczać gwałtownie, gdyż w ten sposób silnik może zgasnąć.

Ruszanie na wzniesieniu bez użycia hamulca ręcznego

Czasami zdarzają się sytuacje, kiedy to nie można użyć hamulca ręcznego. Nagła awaria sprawia, że konieczne jest wykorzystanie zwykłego hamulca. Takie ruszenie wymaga zdecydowanie większej precyzji i wprawy, jednak doświadczeni kierowcy potrafią prawidłowo ruszyć bez użycia hamulca ręcznego. Technika ruszania pod górkę wymaga szybkiej zmiany położenia prawej stopy. Przy równoczesnym puszczaniu sprzęgła, kierowca musi bardzo szybko puścić pedał hamulca, a następnie od razu dodać gazu. Jest to zadanie zdecydowanie trudniejsze do wykonania, jednak nie niemożliwe. Wystarczy przećwiczyć ten szybki manewr kilka razy. W tym przypadku również przed ruszeniem powinno być wciśnięte sprzęgło i wduszony najniższy bieg.

Pomocny system, jakim jest HHC

HHC, czyli skrót od Hill Hold Control, to system, który chroni samochód przed stoczeniem się z wniesienia. System taki współpracuje z układem hamulcowym, dlatego też od razu wykrywa, kiedy samochód znajduje się na górce. Utrzymuje on ciśnienie w układzie hamulcowym, dzięki czemu kierowca ma odrobinę więcej czasu na puszczenie hamulca i dodanie gazu. W wyniku działania HHC zaciśnięte zostają elementy robocze hamulców. Ile czasu można zyskać dzięki HHC? Kierowca ma bowiem o 3 sekundy więcej na zmianę pedału, co wbrew pozorom pomaga na spokojne ruszenie ze wzniesienia. System ten bywa także nazywany asystentem podjazdu. Można spotkać go w wielu autach.

Prawidłowe ruszanie ze wzniesienia wymaga wiele dni ćwiczeń. Jednak jest to niezbędna umiejętność, bez której poruszanie się samochodem byłoby praktycznie niemożliwe. Instruktorzy zalecają korzystanie z hamulca ręcznego, jednak doświadczeni kierowcy bardzo często potrafią prawidłowo ruszyć z górki bez zaciągania tego hamulca. Istotna jest tutaj wprawa i nabycie doświadczenia.